Sunday, May 14

Kehilangan

Assalamualaikum
Bismillah

Kehilangan..
Perkataan yang orang tahu tapi isi nya tiada yang mahu tahu. Kehilangan adalah perkara yang paling manusia takutkan. Walau sekeras mana digenggam, andai terputu.. hati yang merana. Kehilangan dan perasaan bagai semua pertalian yang mampu menggoyahkan setiap dari hati manusia. Aku sendiri juga, tak mahu tahu lagi bagaimana rasanya berjalan diatas kebenaran sebuah kehilangan.

Manusia dilahirkan dengan berlainan kisah, tapi yang pasti masih dengan rasa yang sama.
Hati manusia, lain dan lain. Tapi, adakalanya sama dan seiring.
Walau kisahnya berbeza, setiap manusia masih menanti bagaimana episod kehilangan dalam hidup mereka bakal berakhir.
Kalau boleh digengam hati supaya sentiasa untuk tabah, pasti manusia tidak akan hidup dalam rasa tertekan dan tidak redha dengan suratan Tuhan

Manusia, ada yang perlu terima kehilangan terbesar dalam hidupnya. Redha itu bukan sesuatu yang sangat ringkas dan mudah tapi ia kadang memakan tempoh masa yang lama.
Kadang aku tertanya, bagaimana dia mampu hadapi sebuah kehilangan sedangkan dia juga manusia biasa seperti aku.
Aku kaji dan cari dan aku temui.

"Allah takkan menguji seseorang hamba andai dia tak mampu"

Kini, aku perlahan-lahan untuk mengerti setiap gerak geri hati manusia. Walau ia sukar dan itu tidak pasti tapi adakalanya salah satu dari mereka adalah sejenis spesis seperti hati kita. Walaupun perbezaan agak sedikit tapi percayalah akan ada sekelumit sejenis perasaan yang tertanam dalam hati manusia.

Jadi, semua manusia akan merasa sebuah rasa kehilangan
Walau kau cuba untuk lari, rasa itu sudah sebati
Kematian itu pasti dan kehilangan itu menanti.
Yang kau harus laku, menanti dan terus menanti.

No comments:

Post a Comment